Van documentaires en onderzoeksjournalistiek tot virtual reality, performances en street art in Kuregem, Gent of vergeten dorpen in Zuid-Europa: we creëren verbindende projecten waarin jongeren, kunstenaars, journalisten en activisten samen verbeelden hoe een regeneratieve toekomst eruit kan zien.

Opgericht in 2018 onder de naam The Polar Project als innovatief storytellingplatform over klimaatverandering, groeiden we als Free-Floating Planet uit tot een creatief productiehuis en crossmediaal verhalenlaboratorium dat de samenhang onderzoekt tussen de vele crises van onze tijd: klimaatontwrichting, biodiversiteitsverlies, ongelijkheid, discriminatie, mentale uitputting en vervreemding. Ze vinden hun wortels in een extractief wereldbeeld waarin de mens zichzelf boven de natuur plaatst.

Daarom pleiten we, samen met vernieuwende denkers en doeners, voor een ander tijdperk: het symbioceen. Een samenleving gebaseerd op symbiose in plaats van uitputting, waar mensen - álle mensen - en natuur gelijke rechten delen en het ecosysteem opnieuw richting geeft aan onze economie, cultuur en identiteit.

Wij geloven dat verandering begint met verhalen. Verhalen die verbinden, motiveren en richting geven. Verhalen die crises omvormen tot kansen voor een gezonder, eerlijker leven. Zo willen we bijdragen aan de cultuuromslag van een extractief naar een symbiotisch wereldbeeld, waarin energie, arbeid en zorg opnieuw duurzaam en regeneratief worden in plaats van uitputtend.

We bedanken het Vlaams Journalistiek Fonds, dat ons hielp om uit de startblokken te schieten. Het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), de Koning Boudewijnstichting, de Nationale Loterij, Erasmus+, Journalismfund, Fonds Pascal Decroos, Postcode Loterij Fonds, Free Press Unlimited, deBuren en 11.11.11 om onze projecten te ondersteunen. Onze mediapartners Knack en VRT, en onze sociaal-culturele partners Sphinx, De Centrale, Vermeylenfonds, Graffiti vzw en vele anderen.

Verbindende projecten zijn meer dan ooit broodnodig. Word lid van Free-Floating Planet om deel uit te maken van dit verhaal. Om als luis in de pels van kortetermijndenkers daadkrachtig, toekomstgericht beleid af te dwingen. Om samen een nieuw, beter sociaal-ecologisch contract met de toekomst af te sluiten.

Lid worden kan al vanaf 1 euro per maand op onze Patreon-pagina en duurt minder dan een minuut. Je krijgt toegang tot onze ledenzone, korting voor onze evenementen en andere extra’s erbovenop. Via onze nieuwsbrief bent u als eerste op de hoogte van al dat moois.

De makers

Jan De Deken
Jan De Deken
Oprichter

Jan De Deken (1985) is filmmaker, onderzoeksjournalist en coördinator van Free-Floating Planet. Hij reist sinds 2010 de wereld rond op zoek naar opmerkelijke, impactvolle verhalen. Hij werkte als freelancecorrespondent in Rio de Janeiro en maakte onderzoeksreportages en documentaires in veertig landen, onder andere voor Knack, de VRT, Vrij Nederland en De Groene Amsterdammer.

In april 2018 verscheen zijn non-fictieboek ‘Melk, honing, kerosine’ (Querido), waarin Jan wereldwijd op zoek gaat naar wat mensen gelukkig en ongelukkig maakt. Geconfronteerd met de vaststelling dat alle grote sociale, economische en ecologische uitdagingen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, richtte hij Free-Floating Planet op om een constructief toekomstverhaal te schrijven.

Thomas Ceulemans
Thomas Ceulemans
Gastauteur

Thomas Ceulemans studeerde in 2002 af aan het RITS met de kortfilm Etrobo, geïnspireerd op de bekroonde animatiefilm Taxandria van Raoul Servais.


Zijn eerste strepen verdiende hij echter in de non-fictie wereld. Hij reisde meermaals de wereld rond en regisseerde onder andere de documentairereeksen ‘Wildcard Tanzania’ en ‘Wildcard Myanmar’ (Canvas), waar hij de wetenschap bekeek vanuit een poëtisch perspectief. In 2011 ging Thomas in zee met het productiehuis Sancta Media. Hij maakte er de eigenzinnige documentairereeks 'Couleurs Carolo' (RTBF) over de stad Charleroi. Daarna stapte hij mee in het project Zooks, een langspeelanimatiefilm waaraan hij 6 jaar werkte. Momenteel vertoeft hij vooral in Burkina Faso waar hij werkt aan een nieuw filmproject.

Voor Free-Floating Planet maakte hij samen met Jan De Deken de Vranckx-reportage 'Amazones', en het audiovisuele luik van deze longread over de strijd van inheemse volkeren in Brazilië.

Charlotte Van den Broeck
Charlotte Van den Broeck
Gastauteur

Charlotte Van den Broeck (1991) is dichter en performer.
In 2015 debuteerde ze met Kameleon, waarvoor ze de Herman de Coninck debuutprijs kreeg. In 2017 volgde haar tweede bundel Nachtroer, bekroond met de Paul Snoek prijs.
In oktober 2019 verschijnt haar prozadebuut Waagstukken, over architectuur en zelfmoord.
Op het podium zoekt ze naar een performatieve benadering van poëzie als dramatische vorm. Ze droeg voor op o.a.: de Nacht van de Poëzie, Poesiefestival Berlin, Saint Amour, Woordfees Stellenbosch, de opening van de Frankfurter Buchmesse 2016 (samen met Arnon Grunberg).
Haar bundels werden vertaald naar het Engels, Duits, Frans, Spaans en Servisch. Ze is kernredacteur bij het literaire tijdschrift DW B.

Op vraag van Free-Floating Planet schreef Charlotte het gedicht Terra Preta (link op de naam), ook te beluisteren in voice-over in de VR-reportage Amazones 360°. (link) Op 30 september 2019 brengt ze het gedicht op het podium van De Centrale in Gent.

Foto © Koen Broos

Jana Coorevits
Jana Coorevits
Gastauteur

Jana Coorevits (1990) is filmmaker en fotograaf. Ze studeerde audiovisuele kunsten aan Sint Lukas Brussel en werkt als artistiek onderzoeker aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Aan de basis van haar artistieke praktijk ligt een gedetailleerd onderzoek naar narratieve technieken binnen literatuur, film en fotografie. Haar artistiek werk speelt zich af in een tussenruimte: een gebied waar de grenzen tussen een innerlijke wereld en de buitenwereld vervagen en het onderscheid diffuus wordt. Een mentaal landschap waarin niet door middel van taal en denken tot beeld wordt gekomen, maar waar beeld ontstaat vanuit de ruimte tussen woorden, tussen gedachten, de witruimte rond de inkt.

Jana leverde dit fantastische beeld bij het gedicht Terra Preta.

Foto © Joke De Wilde

Wim Forceville
Wim Forceville
Gastauteur

Wim Forceville is een ‘interdependent’ producer van artistieke en maatschappelijk relevante ervaringen. Hierbij gebruikt hij graag immersieve tech die de kijker meeneemt voorbij de waan van de dag. Momenteel werkt hij aan de Cinematic VR-fictiefilm Kinshasa Now van Marc-Henri Wajnberg, aan een VR-stuk met gedichten van Omar Kayyam en illustraties van Azam Mazoumsadeh, en aan Phenomena, een surrealistische komedie in 3D-animatie met Wim Reygaert, Thomas Meynen en Xander Clerkx. Daarnaast is hij docent en onderzoeker aan LUCA School Of Arts in Gent. In het LUCA-onderzoeksproject Cohack Reality - designing in XR gebruikt hij XR als ontwerptool in vijf case studies.

Wim werkte met Jan De Deken aan de VR-documentaire Amazones 360°, die op 30 september in première gaat in De Centrale (Gent).

Lotte De Troyer
Lotte De Troyer
Gastauteur

Lotte De Troyer (1988) studeerde aan LUCA School of Arts in Brussel. Ze werkte als monteur voor verschillende productiehuizen waaronder de VRT, Bonka Circus en De Chinezen. Naast haar televisiewerk monteerde ze ook de theaterdocumentaires Jerusalem 1.2 (BERLIN), Heimat 2 (De Nwe Tijd) en de docu-film Strokes of Madness. Momenteel doorkruist ze het land als freelancereporter voor De Chinezen.

Voor Free-Floating Planet liet ze haar montage-magie los op de documentaires Klimaatslaven, Particular Matters en Smeltend Land.